Ska jag känna mig säkrare av att EU kan tvinga in kommandon i min webläsare?

I korthet.
EU-kommissionen har beslutat att för många använder sig av IE och därför tvingar in ett kommando som gör att ett popup-fönster med valmöjligheter dyker upp på skärmen hos den som fortfarande vågar ha IE som webläsare.


Ska jag känna mig säkrare av detta?

Låt folk välja själv, utan myndighetsinblandning tack.
Jag har nog av att hålla virusprogram och franska staten utanför min privata sfär....



Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: zalle

"Låt folk välja själv"

Ja, det är väl vad EU gör. Det du tydligen upprörs av är att vi skall "tvingas" att välja.

2010-01-31 @ 13:08:36
Postat av: scaber nestor

zalle.



Jag tror du missar min poäng fullständigt.

Men istället för att skriva dig på näsan uppmanar jag dig att läsa mitt inlägg igen.

2010-01-31 @ 13:17:46
Postat av: Martin a.k.a. Otyg

"som gör att ett popup-fönster med valmöjligheter dyker upp på skärmen"



Låter ungefär som de där popufönstren med virusvarningar som dyker upp och erbjuder sig att rensa datorn (vilket i verkligheten gör att användaren helt självmant installerar viruset). Kort som; som gjort för att missbrukas...

2010-01-31 @ 13:51:43
URL: http://npcotyg.wordpress.com/
Postat av: zale

"EU-kommissionen har beslutat att för många använder sig av IE"

inte alls, EU har beslutat att en browser har en osund monopolställning genom en bindning till ett sys. Åtgärden syftar till att ge användaren en möjlighet att välja.



Om jag inte förstår fortfarande så får du nog "skriva mig på näsan"

2010-01-31 @ 16:21:31
Postat av: scaber nestor

Ok.



Jag skiter i vilken webläsare eller OS det gäller.

EU ska ge fan i att skicka statskontrollerad information till min burk utan mitt jävla tillstånd.



2010-01-31 @ 17:00:00
Postat av: GH

Välja webbläsare har man ALLTID kunnat göra, dett aär närmast att betrakta som en politiker beslutad trojan, dessutom till folk som är nöjda med att använda IE, helt sjukt !



Vad kommer härnäst ? Tvinga alla Volvo ägare att handla reservdelar på Mekonomen ?

2010-01-31 @ 17:03:31
Postat av: Victor

Ursprunget till det hela kom ifrån att bl.a opera klagade på att IE följde med windows per default. D.v.s hämmade konkuransen. Och eftersom IE är så pass inmatat i windows så går det heller inte att bara ta bort IE (även om en version av windows utan IE finns i europa). Så det förslag som Microsoft sedan valde var att ta med ett antal av de större webläsarna med i installationen av windows så väljarna själva kan välja sin "favorit".



För det första så ser jag positivt med detta då personer med mindre kunskap inom IT kommer kunna välja en annan webläsare. Jag förmodrar då att de kanske t.ex. inte kännt till vad annan webläsare är ens innan.



Vad gäller ditt uttalande som låter lite halft konspiratoriskt (kommando via webläsaren???). Oavsätt hur, med eller utan dessa webläsare, så hade du behövt en webläsare för att kunna tanka ner en annan webläsare. Det finns en liten humoristiskt mening om IE som går ungefär såhär:



-IE är bra, man behöver den för att tanka ner firefox!



Och även om du bortser ifrån att EU skulle kunna styra webläsarnas innehåll så har du ingen som helst aning om vad Microsoft har bakom sin källkod. Vad förmedlas igentligen mellan windows och windows update? Så överhuvudtaget, VARFÖR ANVÄNDA WINDOWS?

2010-01-31 @ 22:07:51
Postat av: scaber nestor

Victor.



Jag kan välja mellan en linuxburk och en windows.

Jag kan alltid ångra mitt val genom att installera ett annat.



Det denna åtgärd från EU gör är att den tvingar ett företag att skicka ett av EU påtvingat kommando till min dator.



Låt min burk vara ifred och gå ut med information via reklam eller anslagstavlan istället.

2010-01-31 @ 22:16:01
Postat av: Dennis Nilsson

@Victor

"Och eftersom IE är så pass inmatat i windows så går det heller inte att bara ta bort IE (även om en version av windows utan IE finns i europa)."



Det går visst att ta bort IE från Windows. Ex-vis med det här; http://www.litepc.com/xplite.html

2010-01-31 @ 23:43:33
URL: http://dennisstartrek.blip.tv
Postat av: Petter

Du är ju dum i huvudet. Klart du ska känna dig säkrare. IE är det farligaste som finns.

2010-02-01 @ 00:53:42
Postat av: manen

fett ovärt att bränna pengar på sådant här alltså, folk bör göra sina egna val och stå för dom.

2010-02-01 @ 02:57:25
URL: http://8thsymphony.com
Postat av: scaber nestor

Petter.



1. jag använder inte IE.

2. Det handlar inte om webläsare.

3. Jagar du aktivt efter en permablock går det att ordna.



2010-02-01 @ 06:34:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0