Tågen stod stilla i hela Sverige under vintern, ändå satsas det på 2 mil motorväg i Stockholm.
Varför är det så otroligt viktigt med denna motorväg?
Det påstås att det ska hindra andra stockholmsvägar från att pluggas igen under rusningstid.
Jag frågar mig varför man då inte satsar hårdare på kollektivtrafiken, eller åtminstone se till att den kan användas om det råkar snöa, vilket faktiskt sker här i Sverige då och då...
Jag har svårt för saker som jag inte ser en uppenbar nytta med.
Ja, Stockholm är viktigt, men resten av landet behöver också stärkas.
Potthålen på den norrländska landsbygden behöver fyllas igen, fler tågsträckningar i södra Sverige, tåg som faktiskt tål väder behöver köpas in, kollektivtrafiken mellan städer behöver utökas för att tillåta längre pendlingsavstånd etc etc.
Nej, jag ser inte den omedelbara nyttan av 21 km väg, varav 17km under marken.
Kanske nån kan förklara för mig?
Ämnet avhandlas också av:
Jakob Lundgren, Expressen,
Pinged at Twingly, Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om förbifart stockholm, tåg, motorväg, kollektivtrafik, Stockholm, Norrland, Skåne, buss
Syftet är att öka bilismen. Det är ju så att fler motorvägar ger mer bilar. Det kommer nu att bli bättre plats i centrum för de bilister som i dag inte ger sig in med bilen i centrum. Dom slipper nu ta pendeltåget / tunnelbanen / bussen och kan ta sin bil till de gator där det nu blir bättre plats.
Ett annat syfte är att stödja den svenska bilindustrin (ägd från Holland/Ryssland och Kina) så att fler bilar kan säljas.
Bra inlägg! Eftersom transportsektorn är den viktigaste nöten att knäcka om vi ska nå målen om minskade koldioxidutsläpp, så är det helt rätt att ställa sig frågan varför regeringen och landstingsalliansen inte prioriterar kollektiva och miljövänliga transporter? Med stuprörstänk når vi aldrig målen, men det kanske inte är meningen heller...
Jag förstår inte heller, men ser fram mot att läsa de svar du får.
@alla.
Verkar vara ont om svar, är det så illa att ingen vet?