Saker man inte tänker på förrän man blivit med familj - Nattdagis och VAB på helgen.

Så här ser mitt schema ut över en fyraveckorsperiod.

FM - förmiddag 05.54 - 14.06
EM- Eftermiddag 13.54 - 22.06
Natt - 21.54 - 06.06


Med början måndag vecka 1.

FM
FM
EM
EM
EM
Lördag ledig
Natt
Natt
Natt
Ons ledig
Tor ledig
FM
FM 12t
FM 12t
Mån ledig
Tis ledig
FM
FM
Fre ledig
Lör ledig
Sön ledig
EM
EM
Natt
Natt
Fre ledig
Lör ledig
Sön ledig



Eftersom Sambon praktiserar på dagtid så funkar det med dagis idag, men samtidigt så ska hon ju ha jobb och för att inte utesluta något så kan inte heller nattskift uteslutas.

Här har vi ett problem med Malmö.
Inga nattdagis.
I artikeln säger de visserligen att de ska prioritera frågan, men det är valår, alla frågor är prioriterade om en politiker blir tillfrågad av en journalist.


Ett annat problem är VAB (Vård av Barn).
Den här helgen har hela familjen varit däckad, Sambon av influensa, dottern hostat lungorna ur sig och jag har lyckats få en förkylning från jobbet, så alla har fått vara hemma.

Eftersom jag är den minst sjuka av oss är det jag som fått ta hand om familjen, men eftersom detta skulle varit min 12-timmarssöndag så missar jag en arbetsdag.
Problemet är att försäkringskassan inte räknar helger som VAB-dagar.
För att få en VAB-dag krävs intyg från dagis, förskola eller skola.

Så hur ska jag göra?
Jag frågade tonårsmorsa via twitter och hennes råd var att berätta för försäkringskassan och hoppas på det bästa.
Detta ställer till det lite, för om jag tar en VAB-dag från jobbet och försäkringskassan inte godkänner det så är det 12 timmars lön som försvinner.
Nu var jag ändå för kass för att jobba, så det blev en sjukdag som jag får plocka 1 1/2 semesterdag för att täcka upp inkomstbortfallet med.


Men ska det verkligen vara så här?
Nu har ju vi tur att vi är två och mormor och morfar bor nära så man kan alltid få hjälp därifrån.
Dock finns det många ensamstående som jobbar helg, kvällar och nätter som har ett helvete med barnpassning, för att inte tala om detta problem med VAB på helgen.


När kommer Malmös politiker att få tummen ur vad gäller nattdagis?
När kommer Riksdagen att lösa problemet med VAB på helgen?


Detta är problem som kanske inte ger stora rubriker eller är lätta att göra one-liners av.
Men det är saker som är vardag för många av oss, som faktiskt är politikers skyldighet att lösa.




Fler som skriver om VAB.
Upyours, mammapolitik, Anelaj, M-kvinnorna på SvD.


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Catarina

Det är märkligt att allt är öppet dygnet runt, men inte barnomsorgen. Det är märkligt att anställningar kan se ut hur som helst, men inte hos Försäkringskassan. Man skulle ju också behöva ersättning för OB när man VAbbar en söndag t ex, man förlorar ju jättemycket pengar.

2010-05-04 @ 22:50:44
URL: http://mammapolitik.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0