SÄPO's chefer slipper åtal för olovligen ha sparat avlyssningar - pga inkompetens.

Via Xorbot hittar jag dessa SÄPO's chefer som tydligen inte är utbildade - inom sekretessbehandling.
Så de sparar saker trots att lag säger att det ska förstöras.

Men åtal blir det inte, eftersom de saknar kompetens?!?
Likhet inför lagen gäller tydligen inte i svenskt rättsväsende.

Jag undrar om bankchefer som försnillar pengar och Göteborgs kommuns tjänstemän som lät sig mutas kan använda samma försvar när de ställs inför rätta?

Jag håller med "Juristens funderingar" som säger:

"Hur ofta brukar vi inte höra att politiker försvarar fenomen som FRA, IPRED och datalagring med att informationen kommer att behandlas av myndigheter och tjänstemän under strikta regler och tjänstemannaansvar.
Hur mycket är då detta ansvar värt när de berörda tjänstemännen går fria från ansvar trots att de har ertappats på bar gärning?"



Pinged at TwinglyIntressant
Metro
, NyT, svt.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Jan-Olof Flink

Det jag reagerade mest på, som Juristen tog upp är att i normala fall är man skyldig att följa lagen även om man inte känner till den, så okunskap är inget försvar.



Eller som juristen formulerade det: Okunskap om gällande rätt brukar annars inte fria från ansvar för brott! Olika regler tycks alltså gälla för Säpochefer och oss andra dödliga.



Mvh



/J-O

2010-05-05 @ 09:35:27
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: scaber nestor

Jo, det är väldigt illa i ett samhälle där en städerska kan få sparken för hon ätit en kvarglömd bulle, men SÄPO-chefer kan bryta mot lagar och slippa undan helt pga att de inte vet om att de inte kan skita i domstolsutslag.

2010-05-05 @ 10:25:04
Postat av: David

Om en tjänsteman gör fel och därmed bryter mot lagen kan han inte ha känt till gällande lagstiftning. Därför måste han frias. Vilket utmärkt försvar!

Med denna typ av resonemang kan inga som helst former av ansvar utkrävas för något myndigheter har för sig. Det de gör rätt finns ingen anledning att utkräva ansvar för, och det de gör fel kan hänvisas till bristande kunskap och därmed inte utgöra grund för ansvarskrav.

Alla myndigheter är härmed fullkomligt immuna från all form av lagstiftning. Länge lever Rättsstaten!

2010-05-05 @ 11:36:51
Postat av: manen

dikt havfa intet mot värkligheten att setta emot!



ja, jag vet att mitt försök till sekelskiftes-svenska gick sådär, hurusom så tycker jag andemeningen ändå går fram!

2010-05-05 @ 11:58:40
URL: http://kulturskaparna.org
Postat av: Juristen

Kom ihåg att även politiker frias från straffansvar med samma argument. Det var så Mona Sahlin slapp undan ansvar sedan hon hade förskingrat skattebetalarnas pengar. Åklagaren skrev av brottsmisstanken med motiveringen att hon inte kände till reglerna, dvs hon var så inkompetent att hon inte förstod att man inte får sno andras pengar. Nu vill hon bli statsminister. Jag känner mig tveksam!

2010-05-05 @ 23:59:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0