Streisand-effekten.

Streisand-effekten handlar om att någon/några eller ett företag tar till medel för att hindra något, med resultatet att det blir än mer uppmärksammat.

Detta exempel är riktigt långt utanför min "comfort-zone", men jag kan inte låta bli att hjälpa till, för detta företaget förtjänar det.


Det är bloggen "Lipglossbitch" som fått besök av upphovsrättsjurister tillhörande läppglansföretaget Nagellacksföretaget OPI.

Jag kopierar hela inlägget.

--------------------------

"OPI har skickat sina jurister på mig och de har begärt att jag omedelbart ska plocka bort de bilder jag har publicerat på kommande Burlesque Collection. Jag uppfattade källan till bilderna som en av OPIs distributörer och att informationen var officiell, men så var inte fallet.


Jag tycker att det är ytterst tråkigt att man väljer att ta till stora släggan, men böjer mig för kravet. OPIs jurister var väldigt tydliga med att man inte tvekar att driva ärendet vidare om jag inte gör som de säger, och jag inser att jag är en mycket liten människa i sammanhanget.

OPI har fått mycket bra publicitet hos LipGloss Bitch genom åren – jag är också fullkomligt övertygad om att jag och mina sminkbloggande kollegor har hjälpt till att skapa en bredare marknad för märket här i Sverige. Att OPI går till angrepp mot privata bloggare och nagellacksälskare när de inte har gjort annat än att sprida sin glädje över en till synes underbar kollektion är för mig ofattbart.

Jag är besviken, jag känner mig illa till mods över den hotfulla tonen och jag är uppriktigt ledsen över att OPI har valt den här vägen.


Uppdaterat:


Venus’ Vanity
reagerar också på tilltaget, liksom Fröken Rosa, Beleza och Badbomben.


In English:


I received an email from OPIs lawyers to remove the pictures from the post I wrote about upcoming Burlesque Collection. I’m ok with beeing asked to do that, since the pictures wasn’t official, but to let a lawyer contact me with threats about legal actions? There will be no more love from me OPI."


--------------------------



Pinged at TwinglyIntressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Daniel

Tycker det är mer fascinerande att du läser bimbo-bloggar än själva ämnet i sig ^^

2010-05-30 @ 09:57:03
Postat av: Helena

Tack för att du hjälper till att uppmärksamma detta! En liten korrigering, OPI är ett nagellacksföretag.

2010-05-30 @ 10:15:33
URL: http://lipglossbitch.se
Postat av: Scaber

@ Daniel



Ledsen att göra dig besviken, men det är så osexigt som att jag läste ingressen på "nyligen"-portalen.

2010-05-30 @ 11:32:54
Postat av: manne

uppmana till bojkott så lär väl sig dessa företag en läxa om att man inte jävlas med bloggar..



jävligt dåligt av OPI hursom.

2010-05-30 @ 19:26:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0