Ditt hemliga telefonnummer kan vara outat av Facebook.

Facebook gillar verkligen inte sina användare.
Nu har de lyckats se till att ditt telefonnummer är outat för hela ditt kontaktnät om du har Facebook-appen på din smartphone.

De du bara är vänner med för ett spel?
Japp, de har nu ditt telefonnummer.

Den där du kanske kände i högstadiet?
Japp, han med.

Det där med att man faktiskt vill välja själv vem man delar ut sitt nummer till verkar vara fullständigt okänt för idioterna på Facebook.
Tänker främst på de som har hemligt telefonnummer av olika anledningar.


Så här gör du för att göra det ogjort.


1. Klicka på "konto".
2. klicka på "redigera vänner"
3. I vänsterkolumnen, klicka på "kontakter".
4. På högersidan finns det en text följt av en länk som det står:
"Om du vill ta bort dina mobilkontakter från Facebook måste du inaktivera funktionen i mobilen och gå till den här sidan."

5. för att inaktivera funktionen i din Iphone:
5:1 - ta fram appen
5:2 - tryck på "account" uppe till vänster på skärmen.
5:3 - välj "acconts settings"-
5:4 - tryck på mobilen i vänsterkolumnen.
5:5 - välj "avaktivera" bredvid ditt mobilnummer.

6. Gå sedan till länken i punkt 4.
7. Tryck på "ta bort"-knappen under texten.

Detta bearbetas under några minuter av Facebook och sedan kan du börja andas igen.

Under följer en text på engelska som du kan ta in i din statusuppdatering.

********

ALL THE PHONE NUMBERS IN YOUR PHONE are now on facebook! go to the top right of the screen, click on ACCOUNT, click on EDIT FRIENDS, left side of screen and click CONTACTS. you will see all phone numbers from your phone (FB friends or not) are published that you have stored in your mobile phone. TO REMOVE, go to RIGHT column, click on "this page." please repost this on your status, so your friends can remove their numbers and thus prevent abuse if they do not want them published.

********

Och ja, jag har ett vagt minne av en popup med en fråga om mitt telefonnummer.
Men att det skulle outas för hela mitt kontaktnät framgick inte. Då hade jag aldrig godkänt det.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Deeped

Folie.

2011-08-11 @ 11:29:04
Postat av: scaber nestor

Vad är folie i detta?

2011-08-11 @ 11:44:28
Postat av: Stefan L

Jag skrev inte in mitt tlefonnummer när ja regga mig på facebook. Och jag skapade en egen unik mail för facebook.

2011-08-11 @ 21:11:58
Postat av: camila

ta bort www.facebook.se

sidan helt eller spärra hela sidan helt

så inte man kann gå in på den memera

2012-02-03 @ 00:02:53
URL: http://wwwaromabutiken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0