Januari 2011 - Vi ska lansera ett nytt parti. *** Juli 2011 "jag har ALDRIG sagt att vi ska bilda parti."

Från början sades det att vi skulle bilda parti, något som förnekas med hätskhet idag från Alexander Bard.
Och nu när han backas upp av flera av de kvarvarande personerna i Liberaldemokraternas kärna så offentliggör jag innehållet i några mail, så ni själva kan läsa och upptäcka vilken historierevision som pågått och som jag tyvärr varit delaktig i.

Min förklaring är helt enkelt missriktad lojalitet.
Istället för att vara trogen ideologin så försökte jag hålla fasaden av en enad front.

Jag ber om ursäkt till de jag fört bakom ljuset de senaste månaderna, det var aldrig min intention att ljuga för er eller undanhålla er information.





***********

Libdemexecutive 28/10:Manifest

"Nyckelord som kroppslig autonomi, virtuell autonomi, plattskatt, medborgarlön etc.
Och sedan något allmänt om vår människosyn och ideologi och vad den medför.
Samt en slutkläm om att ett partiprogram under namnet Sverige 2030 lanseras i samband med att partibildningen är klar till Almedalen 2011. Det blir toppen för både media och nya medlemmar att ta del av.
Cheerio
Alexander"


***********

Liberaldemokratlistan 9/1: Almedalen

"Vi ska STORSATSA på Almedalen i år!!! Året efter valår är perfekt för lansering av ett nytt ideologiskt parti. Därför så viktigt att förbereda oss maximalt där namninsamlingen till partibildningen nu är A och O.
Cheerio
Alexander"

************

VU mail från Alexander 22/7. (läs noggrannt)


Den 22 juli 2011 11:28 skrev Torbjörn Jerlerup <[email protected]>:


TJ - Piratpartiutspelet var inte ditt privata. Det är därför jag kommer tillbaka till det gång på gång.

AB - Det var det visst det. Ge fan i att försöka styra vad jag får göra och inte göra som privatperson! Back off!!!

TJ - Före piratpartiutspelet gjorde du en stor poäng av det utspel NI skulle göra som ett led av Liberaldemokraternas kampanjer (men utan att alla i VU kunde se det) och efteråt så slog du själv på stora trumman internt om det utspel du, Calle och Caspian hade gjort som något som berörde L mycket. (Calle och Caspian också för den delen.) Både internt och externt framfördes då för första gången tanken att vi kanske inte behövde bilda ett parti, t.ex.

AB - Jag har ALDRIG ALDRIG ALDRIG SAGT att vi SKA BILDA ETT PARTI: När fan för helvete har jag sagt det? När??? Är du dum i huvudet? Det är EN ENDA SAK SOM GÄLLER: Att vi ska ha ett liberalt alternativ i valbåsen 2014, inte noll, inte två, utan ETT. Jag har aldrig sagt något annat och INGEN AV GRUNDARNA har heller sagt något annat. (min fetstil)

TJ - Det hade behövts att du, Calle och Caspian hade visat vad ni gjorde. Fått godkänt för policyförändringen om partibildning och att vi gemensamt stakat ut hur vi skulle presenterat detta för medlemmarna och få igång dem i rätt riktning!

AB - NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ!!! Det är inte DU som styr Liberaldemokraterna, Torbjörn! Back off!!!

TJ - I de fall det du, jag eller andra gör något som i stort har med Liberaldemokraternas arbete att göra behövs samordning. Speciellt om det påverkar L:s arbete mycket, så mycket som det om PIratpartiet, eller om andra VU medlemmar uttrycker tveksamhet om något.

Att du drog igång L har ingenting med den saken att göra.

AB - Vem har sagt att det har med saken att göra? Det som har med saken att göra är VILKEN VISION FÖR LIBERALDMOKRATERNA SOM LADES FRAM OCH ATT DET ÄR DEN SOM GÄLLER. Har du någon annan vision? I så fall vilken? Svart Måndag 2.0?

TJ - Sen skrev du:"Jag har INGET SOM HELST PROBLEM med detta, tvärtom.Alla aktivister som vill bygga organisation och kampanjer har därmed ett eget forum att göra detta på. Varsågod!" Du missar min poäng med att det inte handlar om det, utan om att samordna detta. Inte bara att alla aktivister gör nåt, vad som, utan att VU faktiskt samordnar, effektiviserar och strukturerar en del av detta. Att VU ger riktningen.

AB - Samordna bäst du vill. Vad är problemet? Att du inte får bestämma över mig? DET kommer du aldrig att fpå göra, ALDRIG!!! Back off!!!

TJ - Du är skitbra, Alexander, men du har en tendens att rusa på lite ibland. Du har en tendens att ändra verklighetsbeskrivningen efter det DU vill åstadkomma (som i din beskrivning av hur många medlemmar vi har) och du har en tendens att helt enkelt ta över samtal och att inte lyssna eller ens FRÅGA vad folk anser. Och ibland kan du bli riktigt arg när du diskuterar med folk, så arg att du säger ganska oerhörda saker!

AB - Nej, det har jag inte alls. Det är du som har problem med att hänga med, Torbjörn! Det är nämligen BARA DU SOM KLAGAR.

TJ - Om du sätter dig ner och tänker efter så vet du säkert att det är så. Det är jag säker på. Du vet säkert vilka svaga sidor du har! Du BEHÖVER inte se det som att jag attackerar dig.

AB - Nej, fleixibilitet och rärlighet är INGEN SVAGHET, Svagheten är att vara trögrörlig, fast i gammalt tänk, att applicera nervös traditionell föreningsverksamhet på ett levande nätverk. Det är direkt dumt.

TJ - Jag hade tänkt att försöka få en diskussion privat med dig om hur du fungerar och vad du gjorde i Almedalen, och jag har pratat med andra i VU om detta privat. Men i det här fallet var jag faktiskt tvungen att hitta nödbromsen på dig och dra i nödbromsen snabbt som tusan. Detta eftersom du gick ut och sa saker till medlemmarna som om det var beslutade FAKTA. (Dvs det där med "nej" vi ska bara vänta på C...)

AB - Vi diskuterade detta INGÅENDE i Almedalen men du var ju inte där. Ska vi invänta Den Store Ledaren Torbjörn innan några som helst beslut får fattas? Räcker det inte med soluda majoriteter i Exekutivgruppen längre?

TJ - Så... Centern i all ära. Men att sitta ner och vänta på vad andra gör är inte mobiliserande och organisationsuppbyggande. Det gör inte att potentiella ledare dras hit (ledare söker ledarskap). Alltså bör vi självfallet vi spåna och ta fram kampanjer och idéer som vi kan göra mer samordnat nu till hösten. En sak som jag tänkt på är att om vi kör Pub Liberal en gång i månaden till hösten kan vi experimentera med en "Do-Pub", där vi samlas för att GÖRA saker gemensamt.. Spåna på flygblad, göra debattartiklar, etc.

AB - MEN GÖR DET DÅ!!! Jag har inte hindrat dig, jag tänker bara inte delta själv eftersom det är bortkastad tid FÖR MIG.. Men sluta snacka om vad du vill göra, GÖR DET!!!! Utan att kasta ur dig anklagelser och snacla skit bakom ryggen om mig, Calle och Niklas. Lägg ner sekteristbeteendet!

************




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Sigge

Alexander Bard talar om ett "levande nätverk" istället för "traditionell föreningsverksamhet". Jag har också uppfattat att Bard inte heller beskriver sig som ledare för liberaldemokraterna utan att allt som händer sker i enlighet med medlemmarnas vilja.



Nätverk är en överskattad organisationsform som ofta leder till ett icke-demokratiskt förfarande då det inte går för den vanlige medlemmen att påverka. Det blir nästan alltid den som startat nätverket som bestämmer, ofta utan att denne vill erkänna det.



Får mig att tänka på Gaddafi som förnekar att han är Libyens statschef utan istället påstår att folket och revolutionen styr Libyen. Därför kan han inte avsättas. Det är likadant med liberaldemokraterna - Bard kan inte avsättas men han styr likväl.

2011-08-03 @ 13:38:51
Postat av: Sigge

Nu till politikens innehåll



Jag förstår inte heller varför Bard sätter sitt hopp till att Annie Lööf (tidigare Johansson) som partiordförande för centerpartiet. Hon är för fortsatt kriminalisering av narkotika, står bakom sexköpslagen och stödde FRA-uppgörelsen, alla viktiga frågor för liberaldemokraterna som har motsatt uppfattning.



Vidare ligger Annie Lööf nära nyliberalismen och har Ayn Rand som förebild. Bard har ju i vart fall tidigare förespråkat praktisk liberalism, socialliberalism som Bard ställt i motsats till nyliberalism och Ayn Rands objektivism. Detta är helt förvirrat!

2011-08-03 @ 13:49:22
Postat av: scaber nestor

Förklaringen stavas "Makt" och vilket som är det lättaste sättet att få det på.

Att starta ett helt nytt parti är svårt. Nästla sig in i ett befintligt är lättare.



Problemet är när fokus skiftar från det första till det andra och det första fokuset (partibildning) inte bara ignoreras utan aktiva försök att radera detta från alla papper bedrivs.



Lyckligtvis har jag stadgarna på datorn och de bör finnas hos skattemyndigheten också, eftersom det krävs för att öppna ett konto som förening.

2011-08-03 @ 13:54:21
Postat av: apocalypse nowish

Föga förvånande. Skulle aldrig ta i något AB är medlem i. Förövrigt finns det redan ett liberalt parti sedan många år och föga förvånande heter de "Liberala Partiet". OM jag får för mig att rösta är det de enda jag skulle rösta på. Allt annat är bara blöjliberalism eller om man så vill: socialliberalism med en massa sosseri.

Postat av: scaber nestor

Jag är realist också, därför kan jag aldrig lägga min röst på "Liberala Partiet".

2011-08-03 @ 14:07:33
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Johanna

Men geeez... Jag har länge förundrats över att så många vettiga personer så ofta sätter sig i samma båt som Alexander Bard. Det här var bara ett väldigt tydligt bevis för det jag vetat länge - karln är ju galen. Det är fascinerande uselt omdöme att välja att svara på sansade och konstruktiva uttalanden med skrikande och förolämpningar.

2011-08-03 @ 14:26:05
Postat av: Birgitta

Är jag förvånad? Såg strömningar åt det här hållet väldigt tidigt i fbgruppen (L). Slank ut ur den rätt kvickt.

2011-08-03 @ 14:30:21
Postat av: Ex-Liberati

Samma sak i Liberati. Bard skrev i FB-gruppen att om man var för sexköpslagen så skulle man inte vara med i nätverket (oavsett vad man tyckte i övriga frågor). Då hoppade jag av. Jag hade trott att Liberati var mer än sexköpsfrågan.

2011-08-03 @ 14:51:34
Postat av: Johan E. Johansson

Jag tycker det är hemskt tråkigt. Min uppfattning är (och förblir) att Bard är en fenomenalt intelligent person och detsamma gäller såväl Jerlerup som Starow.



Däremot är det lika fenomenalt tråkigt att alla tre inte lyckas samarbeta. Givetvis är dessa mail bara en del av den större bilden och jag har fortfarande inte klart för mig alla turer. Men att det skulle röra sig om ett politiskt parti är ju själva poängen med projektet - allt annat är ett hundraprocentigt misslyckande. Om det rör sig om ett "liberalt nätverk" som kan vara en del av ett annat parti - visst, men det hette "Liberati". Det var just det som ni/vi gick ifrån FÖR ATT skapa ett parti.



Jag befattar mig inte längre med Liberaldemokraterna. Lyckas de få ihop partiet till val kan de mycket väl få min röst. Och därmed, med de väl valda orden av en i VU tidigare idag, så är jag då en "ansvarslös latmask" som AB tycker kan "take it or leave it".



Ett annat ord kanske är "röstare". Men röstare verkar man inte behöva. Och det är klart, vill man inte vara ett parti så behövs det förstås inte.

2011-08-03 @ 14:53:59
URL: http://www.annons24.se
Postat av: Qeruiem

Oj. Jösses. Jag tyckte PP hade en väldigt bråkig och stimmig period som kulminerade (min uppfattning) i senaste medlemsmötet där saker och ting verkligen ställdes på sin spets, men det känns ju relativt sansat jämfört med det där.



Trist för LD. Trist för alla som jobbat hårt för LD. :(

Postat av: Brazos

En taxiresa på några tusen ter sig beskedligare efter man läst om bildningen av ett parti som inte skall bildas.

2011-08-03 @ 15:40:18
URL: http://www.piratpartiet.se/
Postat av: Lars-Erick F

Jag måste också medge att jag är förvånad över den uthållighet som både Torbjörn och Niklas (och några till) visat med att lojalt stötta denne herr Bard. Intelligent är han, men ytterst kolerisk och diktatorisk. Smeker medhårs medlöpare, men exploderar i förakt om ngn vågar yttra sig i ngt som en aning avviker från hr Bards uppfattning.

Det känns som en stor tragedi att (L) gått denna väg. Och det lär inte kunna räddas så länge Bard dels anser sig ha tolkningrätten och sista ordet i ALLT --- och samtidigt vill skriva om historien --- vilja göra privata utspel i (L):s namn, men föga annat. Samarbete kan han inte stava till.

Tragiskt för liberalismen att ändå så många goda krafter förspillts på hr Bards projekt.

För ett klart (social-)liberalt parti behövs. I riksdagen finns ju inget.

2011-08-03 @ 16:37:33
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com
Postat av: Per Ghosh

Jag förstår inte, var detta värt all den uppståndelse nu?



Niklas, du vet mycket väl att Alexander har ett väldigt direkt prat och ibland tänjer på gränserna. Själv gillar jag heta diskussioner så har inte något problem med den typen av argumentation, kan till och med gilla och gräla.

Jag har själv sagt till på skarpen några gånger. Men vad jag uppfattat så lyssnar han och lika snabbt som det hettar till kan det lugna ner sig.



Med tanke på hur extremt produktiv Alexander (även du och Torbjörn är) så blir det inte alltid rätt. Folk ha ha dåliga dagar. Ta bara de som har ett sjukt barn eller skrikande unge under några nätter. Sömnbrist kan få vem som helst och tappa humöret för minsta lilla.



Folk är olika och agerar på olika sätt.



Samtidigt som det är sagt så är det väldigt dålig stil och visa upp en privat diskussion hur förbannad man än må vara. Det är att sänka sin egen tillförlitlighet till botten. Tänk på att andra som ser det också tänker "där vågar jag inte ha en känslig diskussion igen, kan man visa upp något privat en gång så kan man göra det igen"



Jag hoppas verkligen att du kan ta dig samman och inte förstora upp detta så jävulskt, det är många som beundrat ditt engagemang.

2011-08-03 @ 20:17:35
Postat av: scaber nestor

Per. Jag gillar dig och vad du har åstadkommit i (L).

Men jag håller inte med om att detta är att slira på sanningen, det är att ljuga friskt och högt.



1. Detta är inte privata konversationer.

2. Jag tar upp detta då det bedrivs en kampanj inom (L) där det påstås att jag inte är sanningsenlig.

2011-08-03 @ 20:36:24
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Per Ghosh

Tack Niklas!



Jag håller iofs inte med om att jag åstadkommit något inom L, har mest deltagit i vissa diskussioner och tänkt. Försökt fundera på hur jag bäst kan bidra med något som stärker det hela vilket jag nog äntligen kommit på (vi pratade lite om det sista mötet och fick positivt gensvar, tror du älskar iden)



Jag har inte sett någon som anklagar dig för att ljuga. Brukar inte läsa "kasta paj - diskussioner" men innan tisdagen så uppfattar jag att allt var frid och fröjd, sedan bröt det ut något som knappt något fattar vad man träter om.



Alexander är fortfarande en otroligt viktig spelare inom L men det har växt sig så stort att det inte faller med honom och han har väl inget att vinna på att själva styra och ställa. Vad jag förstår så har han ett superfokus på att liberala idéer skall vinna.



Skulle han få för sig något knepigt (vilket jag inte sett för det är en klok man) så skulle han åka på förödande kritik precis som andra åker på om de kommer med dumheter. De som är med i diskussionerna håller hög klass intelligensmässigt. Jag tror inget annat parti är i närheten av nivån.

2011-08-03 @ 21:20:40
Postat av: Mats

Sverigedemokraten Robert Stenkvist (Robsten) förutspådde redan i maj att LiberalDemokraterna skulle rasa ihop för att AB skulle komma flippa ur.



http://robsten.blogspot.com/2011/05/ett-samhalle-i-forfall-elite-lever.html



Jag tycker att du på din blogg skrivit många engagerade och intressanta poster om t.ex arbetsmarknad och vargar. Jag önskar att du i framtiden får utlopp för ditt engagemang i någon annan organisation.

2011-08-04 @ 01:40:56
Postat av: JP

Per Gosh. Antingen är du en person som blundar direkt du ser saker du inte gillar, eller så har du konstig verklighetsuppfattning. Bard främst, men även Calle Rehbinder använder konstant härskartekniker och hot mot oliktänkande, både i FB-gruppen och andra forum.



Sen tycker jag det är en självklarhet och inget konstigt att man är öppen med dynamiken i en organisation som säger sig vara liberal och vilja bilda ett parti.



Lars-Erick gav en riktigt bra beskrivning av herr Bard.

2011-08-04 @ 10:05:37
Postat av: Per Ghosh

@JP



Men snälla, vad skulle de vinna på att "härska"?

De har sitt sätt och diskutera på, andra har sina sätt.



Det är väldigt många som jobbat massor helt utan betalning inom L, Bard har ett otroligt nätverk av personer och utan det hade L aldrig lyckats komma igång.



Pröva och dra igång något själv.



Bard själv kommer aldrig bli någon politiker så jag begriper inte kritiken. Är helt övertygad om att Bard inte vill något annat än att andra tar över och axlar rollen som pådrivare och blir ansikte utåt för L och liberala frågor i stort.

2011-08-04 @ 11:08:06
Postat av: JP

Är inte det självklart!? Vad brukar man vinna på att härska? filtrera bort alla oliktänkande och gynna sina egna ideer kanske!!



Jag känner och har sett många som har skrämts bort från Libdem-projektet p.g.a. sättet vissa av grundarna beteer sig på! "Two-faced" är uttrycket på engelska...

2011-08-04 @ 11:30:26
Postat av: Per Ghosh

@JP



Vad vinner man på att skrämma bort folk om man skall starta ett parti i Sverige där det är EXTREMT svårt och lyckas komma över 4% så man får inflytande.



Din tes stämmer däremot för de partier som är "inne i smeten". Där gissar jag att det förekommer flitigt. Ta bar Göteborg och västra götaland, skall man komma någon vart där så handlar det om att känna rätt personer och hålla sig väl med dem.

2011-08-04 @ 12:11:17
Postat av: JP

jag förstår inte riktigt vad du diskuterar Per!? Försöker du påstå att jag hittar på lr? Det finns ju flertalet personer som har uttalat att de känner sig illa bemötta och ovälkomna! Flertalet har också valt att lämna projektet och många att inte ansluta sig p.g.a. beteendet. När det gäller Bard så är det inte första gången han anklagas för vuxenmobbing, elitism m.m.

2011-08-04 @ 13:32:47
Postat av: Per Ghosh

@JP



vad då för personer, menar du "icke-liberaler" tycker det varit jobbigt snack (de åkt på kritik) i ett liberalt parti?



Eller menar du att moderatorer och liknande inte skall få stoppa någon som uppenbart hamnat fel eller sitter och skriver massa skit som bara tar onödig tid från andra.



Du kan lätt få ett mycket besvärligt läge om du går med och börjar diskutera inom L, pröva och skriv att du tycker sexköpslagen är bra eller att du gillar svensk narkotikapolitik. Till och med vurmande för LAS kan innebära en hel del kritik och då måste du isåfall kunna svara för dig, kan du inte det så är du på helt fel ställe.



Under den tid jag varit med så har jag sett mindre än fem fall av personer som blivit avstängda där det varit tveksamt om det fanns fog för det, iofs är jag väldigt tolerant. Det krävs en hel del dumhet innan jag tycker "nu får det fanimej vara nog". Dessa tveksamma avstängningar har som jag uppfattat det mer som att några inom L tagit väldigt illa vid sig och man fått välja mellan göra det minst dåliga. Det har funnits risk för att personer som tagit illa vid sig backar ur eller eller så får man kasta ut någon med ganska brutal argumentation.

2011-08-05 @ 01:41:22
Postat av: Lars H

Klarar man inte att sätta Partiets bästa framför sitt eget har man inte i Liberaldemokraterna att göra. Skönt att slippa dig och andra kverulanter. Vi står starkare än någonsin nu. Under Alexanders ledning kan vi bli valets vinnare 2014.

2011-08-05 @ 14:49:36
Postat av: Per A.

Jag citerar mig själv från en tidigare kommentar på denna blogg (2011-03-27):



"Det går dock inte komma undan misstanken att partiet inte är mer än ett sätt för Alexander Bard att åter synas i massmedia, på samma sätt som FI var föga mer än en plattform för Gudrun Schyman."



Ibland är det tråkigt att få rätt...

2011-08-08 @ 21:00:46
Postat av: scaber nestor

@Lars H.

"Partiets bästa"?



Jisses, går du i marsch till skithuset också?

2011-08-09 @ 18:06:22
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: find cell number

Demokratin blir bättre. En vald person kan inte smita undan under partiets flagga om man vill bli omvald.

2012-01-30 @ 14:07:19
URL: http://cellphonefinderdetective.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0