(Inte så) Direktrapport från Axess seminarium "Beyond Economism" med bland annat Johan Norberg (Skabbe i Almedalen) Del 1.

Beklagar att det inte blev en direktrapport från eventet, men jag ska göra mitt bästa för att återge det nu i efterhand.

Jag delar upp inlägget, för anteckningarna blev inte så många som jag nog hade behövt.

Jag rekommenderar dock att ni ser eventet på TV.
Det är värt det.


Seminarium "Beyond Economism", arrangör - Axess.

Deltar gör:
Ben Gummer (MP)
Johan Norberg.
Johan Tralau.

Ben Gummer börjar:

Han börjar med att berätta om debatten i Storbritannien där man diskuterar hur man ska sänka budgetunderskottet, Ben Gummer menar att de vunnit den debatten mot vänstern, då de vill låna sig ur krisen.
Han nämner deras "Big Society" (länk - wiki)
Pratar också om "compassionate conservatives".

Mr Gummer menar att vi i Europa tävlar mot den en av de ekonomier som växer mest, och vi gör det med en arm bakom ryggen (Brasilien) och där är utmaningen, då han menar att många länder i Europa har en alldeles för stor statsapparat som står i vägen för nödvändiga investeringar.
Sedan ger han exemplet som han kallar för greklandsekonomier, att det bara är en tidsfråga innan resten av europa går åt skogen (mina ord) om vi inte anammar den brittiska konservativa idén.

En rapport om framtida "social care" i Storbritannien säger att kostnaden för pensioner kommer att bli skyhög.
Hur ska man möta människors förväntningar om välfärd?

Han ger exemplet om statsförvaltning när det kommer till fängelse och fångvård.
Det nya systemet med att betala fängelser (privata) efter hur fångarna anpassas tillbaka till livet utanför murarna istället för förvaring. (osäker på om jag uppfattade rätt, kolla tv-sändningen och rätta mig.)


På frågan om de konservativa behöver hjälp från liberalerna berättar Mr Gummer hur ovana de är med samarbete i Storbritannien, men att det går bra.


Fortsättning följer med Johan Norbergs inledande tal.


Pinged at Twingly, Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0