(O)likhet inför lagen - #gategate

Jag skrev som avslutning i mitt förra inlägg angående rättegången mot tunnelbanepoliserna att det skulle förvåna mig om poliserna blev fällda.

Tyvärr hade jag rätt.

Ett par frågor får jag dock resa.

1. Vad menar tingsrätten med att Jesper Nilsson skulle haft politiska motiv bakom sin filmning?
Sist jag kollade efter så är detta helt ovidkommande och dessutom har vi en grundlagsfast rätt att ha den politiska åskådning vi vill.


2. Vad krävs för att få poliser fällda i domstol?
Här finns bevis på band och ändå anser tingsrätten att det inte finns tillräcklig stödbevisning?


Välkommen till rättstaten Sverige, där rättsäkerheten hänger på gärdsgården.




DN, Kjellberg, Farmor Gun, Ipse Cognita, Lake, SvD, N24, P3, Zac, Jan Rume, Sysadmin, Lars-Erick.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Nicklas Eriksson

Det går inte att få poliser fällda. Jag är seriöst oroad för vilken utveckling det här kommer att få. Har redan slutat åka på fotbollsresor till Helsingborg pga deras anabolgalna, våldsfixerade poliskår. Och det GÅR inte att ens få åklagarjävlen att starta en utredning! Det om något är väl ett tecken på att det behövs en särskild myndighet som utreder polisbrott? En där personalens identitet inte går att ta reda på för grisen, den skulle med jämna mellanrum byta plats i landet och enbart ägna sig åt att granska poliser, väktares och kontrollanters brottslighet. Ser jag en polis går jag åt andra hållet trots att jag inte är kriminell för fem öre. Jag är helt enkelt rädd för dem.

2011-03-25 @ 21:37:57
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Simon B.

Håller med -- det är olustigt att möta poliser eller kontrollanter. Det behövs en starkare granskningsmöjligheter som ej är politiskt tillsatta.

2011-03-27 @ 13:16:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0