svt-debatt ikväll handlar om bankchefernas pensions- och bonusavtal, Scaber Nestor är inbjuden till debatten.

Japp, för några dagar sedan skrev jag ett syrligt inlägg om bankchefernas pensions- och bonusavtal som de vägrar att riva upp trots att världsekonomin är i fritt fall och detta renderade i en inbjudan till svt-debatts studio.

Ett litet utdrag från den bloggposten för er som inte orkar bläddra ner.

Det blev ett satans liv om förre Nordea-chefens pension då han kan plocka ut 150 millar fram till han fyller 85.
Och man skulle kunna tro att med finanskrasch och bankaktier som dyker fortare och djupare än titanic att de nya cheferna tar det lite lugnare.

Men nejdå, rövhålen fortsätter som tidigare med samma sorts avtal, den nye chefen får samma sorts pension som hans föregångare, 150 millar.
Enligt Nordeas pressekreterare är det "branchstandard", att den standarden orsakat en global finanskris verkar gå dessa personer rakt över huvudet.

Jag tror inte det räcker med att byta ut styrelser, jag tror inte ens att det räcker med att byta ut högre chefer.

Jag tror man måste byta ut alla som har mer ansvar än kassapersonalen, för samtliga som tagit ett kliv uppåt i hierarkin gör det med siktet inställt på feta bonusar och rejält tilltagna pensionsfallskärmar.



Så om nu bara SJ håller tiden och inget oväntat sker kommer farbror Skabbes skäggiga nuna att visas upp i direktsändning kl 20.30



Jag vill föra fram Dagens Svenskblad, en suverän satirsida.



pingat på intressant


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0