313 Hk, 0-100 på under 5 sekunder - Inga utsläpp.

För något år sedan var det många i min närhet som log medkännande mot mig när jag försökte berätta att framtidens elbilar skulle vara minst lika bra som dagens bensinslukare.

"nänä, jag vill ha en bil jag kan köra med, en elbil skulle ladda ur sig innan jag kom till jobbet."

Så sade en arbetskamrat för inte så länge sen.


Så, var är vi idag?


313 hk, 24 mil på en laddning, 8-10 timmars laddtid med hushållsel (2,5 timmar med snabbladdare).

Audi E-tron.







Ja, det är en konceptbil som bara ska tillverkas i 1000 exemplar för drygt 1,5 mille styck, men den visar med all önskvärd tydlighet att tekniken för eldrivna långfärds- och sportbilar är redan en realitet.

Frågan är inte längre om bilar drivna på fossila bränslen kan bytas ut, utan när.
El finns och nu gäller det att skiftet går så fort som möjligt.

Visst, det finns problem med vindkraft, solkraft och andra rena energislag, men inga som inte kan överkommas.
Som jag nämnt tidigare på bloggen så förbättras tekniken med nästan osannolik fart.


Sen går tekniken framåt hela tiden på alla områden, våra datorer kan bli strömsnålare, våra vitvaror likaså, LED-lamporna sparar enorma mängder för ett hushåll.
Första plusenergihuset i Sverige har redan blivit byggt och får bara riksdagen tummarna ur det kollektiva arslet och tar bort straffskatten för kollektiv (andelsägd) vindkraft och tar bort förbudet mot att sälja tillbaka överskottsel till elnätet så ska vi se att detta ordnar sig.

Men fossilbränslelobbyn i Sverige är starkare än folk tror, speciellt som Vattenfall är Europas skitigaste elföretag (personlig åsikt) och drar in ganska mycket pengar till staten.


Vad är det för fel med att inte vilja skita ner?
Ska inte det belönas?



Fler som skriver om elbilar:
Auto, ÖT, Automobil, Allt om Motor, Join, Elbil.


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Mry

Det verkar som om folk inte inser att tekniken faktiskt utvecklas. :)

Sedan finns det ju den där härliga vätgastekniken också - den hoppas jag på. Så kan man tanka precis som man gör nu utan att behöva plugga in någon el emellanåt: http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/bmw_1/hydrogen_7/index.xml .

2009-12-10 @ 08:37:28
Postat av: Per Nilsson

Men du, varför skulle Vattenfall, som ju producerar el, vilja att bilar fortsatte att drivas på bensin? Det finns ju ingenting för dem att tjäna på det; tvärt om!



Sanningen är ju att VF aktivt arbetar med bl.a. Volvo och BMW för att skynda på utvecklingen mot elbilar:



http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/523254forsk/819906elxix/index.jsp

2009-12-11 @ 09:09:12
Postat av: Pe Nilsson

Men du, vad skulle Vattenfall, som ju producerar el, tjäna på att bilar fortsatte att drivas på bensin? Sanningen är ju i stället att VF samarbetar med bl.a. BMW och Volvo för att driva på utvecklingen mot rena elbilar:



http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/523254forsk/819906elxix/index.jsp

2009-12-11 @ 09:12:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0