Vad spelar kontrollen mot sexförbrytarregistret för roll om rektorer väljer att ignorera dom?

För någon dag sedan läste jag på SR att ansvarig myndighet vill skärpa kontrollen av personal inom skolväsendet mot sexualförbrytarregistret, vilket inte är ett dåligt förslag, men då har jag inte läst detaljerna i det så det är svårt att se vad det egentligen innebär.

Sen läser jag idag att en rektor, trots vetskap om att en lärare är dömd sexualförbrytare, väljer att anställa aset.
Detta för att han känt honom i många år?



Jag hatar statlig inblandning och anser att alla förtjänar en ny chans.
Men då måste man som dömd också visa att man har förändrats, att söka sig tillbaka till skolväsendet och samma åldersgrupp anser jag inte är att visa på bättring.


En ny chans för mig i just detta ärende innebär att han skolar om sig och undviker situationer som kan vara frestande och det är där samhället ska sätta in stödet, genom att erbjuda utbildning och omskolning till ett nytt yrke.


Men jag anser inte att lagstiftningen ska skärpas, det är alltsom oftast tillämpningen det är fel på och vi har tillräckligt med lagar.


Och har ni följt bloggen vet ni redan vad jag anser om regeringens idiotiska förslag om att ta ifrån ungdomar deras rätt till egen sexualitet.



Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0