Svar från Näringsutskottet ang min begäran (ACTA), De måste ta ett formellt beslut pga min formulering :)

Som bekant så skickade jag en begäran till näringsutskottet där jag uttryckligen berättade vad för information jag ville ha och varför. (här hittar du det inlägget)

Så här såg mailet ut.


till[email protected]
datumden 23 februari 2009 15:50
ämneBegäran om handlingar från Näringsutskottets sammanträde 17/2-09


Enligt offentlighetsprincipen begär jag ut diariehandlingar, protokoll samt eventuellt ytterligare skriftliga handlingar från Utskottssammanträdet 2008/09:31 från den 17/2 2009

Speciellt vill jag ha ut all skriftlig information om punkt 4:

4. Fortsatt behandling av utskottets ställningstagande till regeringens ståndpunkt om förhandlingarna om ett handelsavtal om åtgärder mot piratkopiering och varumärkesförfalskning (Anti-Counterfeiting Trade Agreement, ACTA).

Även information som rör när punkten om ett handelsavtal om åtgärder mot piratkopiering och varumärkesförfalskning (Anti-Counterfeiting Trade Agreement, ACTA). ska tas upp igen av Näringsutskottet begärs ut även detta och även där hänvisar jag till offentlighetsprincipen.

Om skäl föreligger att all information inte kan lämnas ut vill jag ha dessa skäl i skriftlig form sänt till mig.

Niklas Starow
Köpmannag 2b
24565 Hjärup

telnr: 0703-XXXXXX
Mail [email protected]



I går eftermiddag fick jag ett svar via telefon.

Samtalet kom från en mansperson (som jag glömt namnet på) som kanske inte var irriterad, men lite kylig och avståndstagande, men vem vet, han kanske låter så i telefon.
Jag fick reda på att jag naturligtvis kunde få ta del av handlingarna från mötet den 17/2 inklusive det mötet de haft under gårdagen (26/2)
Men däremot kunde han inte skicka informationen som jag begärde om själva ACTA-avtalet.


Mitt agerande har gjort att de måste ta upp det som en enskild punkt på nästa möte den 10 mars eftersom den begäran jag gjort är utformad på ett sådant sätt att de måste behandla den formellt.
Informationen som de kunde skicka utan beslut ska skickas via mail till mig under dagen (idag alltså), jag har inte fått den ännu men när jag får den så ska jag försöka lägga ut det på nätet så alla kan läsa.


Det som är riktigt roligt är att man tydligen kan använda mitt mail som mall för att tvinga utskott av alla de slag som vill sekretessbelägga handlingar eller som redan har sekretessbelagt handlingar, att formellt ta ställning och motivera beslutet.

Och om jag inte missminner mig så kan sådana beslut även överklagas :)



Fler som skriver om ACTA-avtalet.

I SvD-brännpunkt skriver Peter Power att vi inte ska oroa oss, våra fri- och rättigheter ska inte begränsas.
Bra Peter, bevisa det.
För fan att jag tänker ta en persons ord för det, lite har man lärt sig under året som gått att när en politiker säger "lita på mig" så är det exakt då man inte ska göra det.

Helsingborgs Dagblad - Ta reda på vem som vill skydda dina rättigheter
IDG - "Grov rättsosäkerhet"
Svenska Dagbladet - Övervakning måste bevakas underifrån
Svenska Dagbladet - Ja till Ipred
Expressen - Nya piratlagen bäddar för rekordskadestånd
Bangkok News - Asean urged to reject EU piracy pact
Svenska Dagbladet - ACTA oroar
Aftonbladet - Snart kan tullen kolla din laptop

Erik Josefsson (v), Juridikens Maskinrum, Axels blogg, Karl Sigfrid, HAX, Laakso,



Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Zilliac

Varför ringde han upp dig? Det låter ju helt koko. De har ju bara att lämna ut allt så länge det inte är hemligstämplat. Det finns väl inget att prata om?

2009-02-27 @ 17:49:32
Postat av: m00ns

Tyvärr är det nog så att de tänkt tala om för dig att du inte kan få några papper alt du får några papper med svarta streck på Med en hänvisning till sekretessen. Ge dig papprena hade inte krävt ett möte. Men när de ska säga nej krvs ett överklagningsbart beslut.

2009-02-27 @ 18:08:41
URL: http://m00nster.blogspot.com/
Postat av: Jens O

Har övrig aktiva inom medborgarrättsrörelserna, misslyckats med att få ut adekvata dokument. Lär det bli lika svårt, här hemma i Sverige.

2009-02-28 @ 07:50:57
URL: http://www.odsvall.se/blog/
Postat av: Populisten

Jag har fantiserat en tid om att rent allmänt försöka bekämpa storebrorssamhället via dess egna istitutioner. Man kan antagligen åstakomma en hel del merarbete och irritation genom att begöra ut handlingar, överklaga beslut och anmäla misstänkta oegentligheter... :-)

2009-03-01 @ 20:21:52
URL: http://populisten.wordpress.com
Postat av: Reporter

Hej! Jag använder ibland offentlighetsprincipen i jobbet (jag är reporter) och har ett tips. Ibland jävlas myndigheterna med en, och påstår att en handling inte kan lämnas ut på grund av sekretess - trots att det bara är en enda mening så lämnar de inte ut något alls. Därför är det listigt att begära ut "handlingen i de delar som är offentliga" - det vill säga de blir tvungna att sätta sig och gå igenom ord för ord och stryka över just det som är hemligt. (Och sedan överklagar du förstås till kammarrätten. :-))

2009-03-08 @ 19:09:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0