Aktiv historierevision inifrån riksdagshuset.

Nu missade jag programmet där Aschberg avslöjade att från riksdagshusets datorer pågår det aktiv historierevision.

Bland annat har Ella Bohlin's förflutna i Livets ord försvunnit från Wikipedia.

Detta kommer inte som en chock för undertecknad eftersom jag själv varit med och avslöjat att det förekommer.



i September -08 upptäckte jag att någon på "Statens Räddningsverk" varit inne och ändrat på Wikipedias artikel om FRA's sk "signalspaning" för att bättre passa överens med regeringens version.

Detta i samband med att FRA's header på google ändrades från "Försvarets Radioanstalt" till "Försvarets signalspaninsorganisation"

(Statens Räddningsverk är direkt underställd försvarsdepartementet, där Sten Tolgfors är högste ansvarig...slump?)


Dessutom:
Senast häromveckan när jag deltog i Aftonbladets bloggduell om Afghanistankriget fick jag påhälsning från riksdagshuset, vilket ledde till detta inlägget.


Nu vägrar riksdagen att lämna ut vilka som varit vid vilka datorer vid en specifik tidpunkt.
Själv anser jag att det hör till offentlighetsprincipen.

Men antagligen blir det som när jag försökte få ut ACTA-avtalet, de hänvisade till rikets säkerhet, förbjöd mig att överklaga och sen var det slut på den debatten.



I vissa delar av riksdagshuset är tydligen vare sig mänskliga rättigheter, grundlag eller offentlighetsprincipen värt mer än dassapapper.
Jag tror det är de dörrarna med blått på, och sedan några dagar tillbaka, en med en röd ros. (edit - artikel borttagen, alternativ länk här)



Pinged at TwinglyIntressant
DN,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja det är intressant det där.



Folkpartiet har ju erkänt "duktiga" dataheckers, man skulle kanske börja hos dem?

2009-09-22 @ 12:52:49
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Red

Jadu, vad vore sanningen värd om vi inte fick ställa den tillrätta lite då och då?

Politiker av alla kulörer är mästare på detta område!

2009-09-22 @ 17:51:31
URL: http://byabladet.wordpress.com/
Postat av: Mollemand

Love the slow beat mellow way you report all of these eery -let's call them - lack of judgement.



BTW: is this link broken?

http://www.medievarlden.se/component/rssfactory_pro/viewrss/leif-pagrotsky-panaring-ubbla-stolar-i-ipre-ebatten_79363

2009-09-22 @ 20:47:38
Postat av: scaber

Thank you :)



And no, it's not broken, i seems as if the article has been deleted.



Ill try to find an alternate link.

2009-09-22 @ 21:29:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0