Vad var det vi sade, nu ska vi alla övervakas via FRA.




Nej, jag kan inte säga att jag är förvånad.

Vi sade det sommaren 2008 innan omröstningen, vi sade det hösten 2008 när kompromissen släpades igenom.




Och samma personer som kallade oss foliehattar när det begav sig och hävdade med bestämdhet att det inte var någon fara eftersom FRA "bara" skulle spana på korsande trafik, sitter nu i riksdagen som goda små marionetter och nickar gillande åt allt skit som lastats på FRA-lagen sedan dess.

Och nu ska det övervakas inom landet också.



Med Askan och den ständigt utom synhåll Statsministern i spetsen ska våra kära riksdagspolitiker rösta ja till att övervaka innanför landets gränser.
Men jag kan ge mig fan på att de först skriver in ett undantag för sig själva.


För de som vill ha en snabbgenomgång av FRA-lagen och vad den innebär rekomenderar jag en genomläsning av wikipedias artikel:
Wikipedia om FRA-lagen

Här är min analys av de punkter som FRA-lagen (som den såg ut julen 2008) består av.
En snabb första analys.
Analys av paragraf 2 och 3
Analys av paragraf 4.
Analys av paragraf 5.

Efter detta satte ett krig igång i Gaza, så det blev inte fler analyser.
Men jag tror dock att det framkommer ganska klart på de 5 punkter jag analyserat vilken kvalificerad dynga det var.




Och nu lite inlänkningar från vintern 2008:
Mark Klamberg, Stenudd, Ett Otyg. Bloggen Bent, Hultins Tankegång, Steve Lando, "Det progressiva USA",


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Jakob

Väl rutet. Men på en punkt tror jag att det behövs ett förtydligande. Många tycks tro att den FRA-lag som klubbades 2009 innebar förbud att spana på svenskar. Det är en missuppfattning. Det enda som är förbjudet för FRA är att inhämta inrikestrafik. Datainspektionens granskning 2010 visade dock att FRA:s filtrering varit bristfällig och att man av misstag sparat svensk inrikestrafik.



Däremot har det hela tiden varit fritt fram för FRA att avlyssna trafik till och från Sverige, även svenskars kommunikation. Dels i enlighet med uppdragsgivarnas inriktningar, dels inom ramen för den egna s.k. utvecklingsverksamheten. Den senare möjliggör bland annat massinhämtning av trafikdata i de signalbärare, som FRA har tillstånd att spana i. Materialet får sparas upp till 1 år.



Det nya med Asks förslag är alltså inte detta med svenskar, även om givetvis det inslaget kommer att öka med polisens nya befogenheter visavi FRA.

2011-12-13 @ 10:24:10
Postat av: Niklas Starow

Tyvärr är jag medveten om detta faktum, men jag lade min bas i vad förespråkarna för lagen sade inte skulle ske.

Det kommer mera.



Dock är det bra att du förtydligar, fortsätt med det, överallt!

2011-12-13 @ 14:35:37
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0